Pages

Thursday, June 13, 2013

Bocah jaman sekarang tak pandai main getah

Assalamualaikum...semua sehatt???????

Saya sehat, 'kacang soya kechil' dalam perut pun sihat dan aktif.Oh ye, cerita pasal 'kacang soya kechil' ni nanti-nantilah saya story ye =) (perasantan je ramai yang tukang baca padahal tak ada pon)

Jap, berkenaan tajuk entri saya nak translate ke bahasa Melayu iaitu berbunyi -Budak Zaman Sekarang Tak Pandai Main Getah.

Jap, nak bagi tengok gambar dulu.

Kalau gambar tak jelas, kasik klik kat gambarnya ye...

Bulan lepas, sekolah saya anjurkan Karnival Permainan Tradisional. Ada baling selipar, ada baling tin, yang paling syok ada lompat getah..ala kita dulu-dulu panggil zero point.
Perghh masa sekolah rendah dulu memang fenomena lah..budak laki lawan budak perempuan.Macam-macam style 'timbang' ada. Memang syoklah..Main ramai-ramai sebelum sekolah agama bermula,tudung dah terbang masa tu.Siap pakai seluar panjang kat dalam kain sekolah semata-mata nak bagi senang melompat.

Balik kepada cerita asal, saya ni jadiklah hakim lompat getah ni (acara ni terbuka untuk murid perempuan sahaja). Aduhhh..kusssss semangat! Urut dada, nafasku tarik sedalam-dalamnya..rupa-rupanya budak sekarang dah tak reti main getah ni. Tengok style lompat lagilah macam-macam pesen.Macam nak terjun, nak terbang pun ada. Cikgu-cikgu ni siap semangat buat demo tunjuk cara melompat, tak dapat jugak difahami.

Sayang betul bila inilah realitinya..bila teknologi dan gajet menguasai permainan kanak-kanak sekarang. 

Apa nak buat?

p/s:Saya bukan champion main getah, kalau dah sampai paras kepala tu guna kaedah 'berenang' atau 'gunting' jelaaaa...hihihi.Tak berapa lampailah katakan.

4 comments:

Suria Lekatlekitgurl said...

Memg majoriti budak2 skrg dh xtau main semua tu.ank buah kt kg pn dh x nmpak main semua tu ni kan budak bandar.lala esok x tau la.. Ntah2 nama mainan tu pn x dgr lg kot

Fida Ghazi said...

aaaaaaa...ni dia juara bertahan main getah sudah datang!

Aku dulu noi..ko bagilah budak laki tinggi galah manapun..mesti lepas punya..tak payah gunting2.. bangga betul aku time tuh.. dari lutut ke kepala..semua lepas senang2..kang yang timbang la.. yg getah pusing2 tu.. ponnnnnn selamba je aku boleh khatam!

cer bagi sekarang nengok.. nak angkat betis sendiri pon tak larat hokey!! budak sekarang aku rasa kalo sebut teng-teng pon diorang ingat adelah sejenis makanan.

norinaomar said...

cik lekit: sadis i menengoknya tau..tengoklah gaya melompat budak kat gambo tu..kussss semangat

norinaomar said...

kakpidah:aku percaya yang dirimu ialah juara bertahan..eii bestlah kalau dapat main lagi.

nak tergelak aku baca komen ko kakpidah

GOOD MORNING TEACHER!

 

(c)2009 GOOD MORNING TEACHER!. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger