Pages

Thursday, July 5, 2012

5 persoalan yang daku tiada jawapannya

Hari ini timbul 4 persoalan yaang berlegar-legar di fikiran ku



1) Kenapa budak tahun 6 ni dah tiap hari kena tegur, nasihat,marah,denda,pesan tapi tetap juga buat kesilapan yang serupa? Nak periksa ni nak oiii..

2)Tadi pengajaran BM kat kelas sebelah telah memusykilkanku. Kenapa bila sorang baca teks, kalau silap sebut dan cikgu dia betulkan sebutan , lepastu budak yang lain bantai ketawa terbahak-bahak? Is it funny when other people did mistakes?Rasa nak cili je sapa yang ketawa sungguh-sungguh sangat tu.Mujur dapat sabar tadi.

3)Kenapa budak ni dahla pendiam, taktahu buat latihan, taknak tanya? Kenapa berat mulut nak tanya? Kenapa takut nak tanya? Tak paayh budak pendiamlah, budak mana-mana pun, taktahu tapi taknak tanya. Kenapa? Tunggu kita tanya 'Tau buat tak??" aiyoooooo

4)Kenapa malam tertentu je nak buat amal ibadah lebih banyak dari biasa. Bukan kah kita dituntut beribadah tiap hari tiap malam tanpa pilih-pilih malam tertentu?

Suka sangat baca post ni yang saya copy dari Mufti Ismail Menk

On This Night!
By Abdullah Rasool

Strange how on this night we seek forgiveness yet we are supposed to be doing so every night.

Strange how on this night we read extra prayers yet every night we don't even read what is obligatory.

Strange how on this night we become good Muslims yet we are supposed to be so throughout our lives.

Strange how on this night we remember that Allah descends to the lowest heaven yet He does so every single night.

Strange how on this night the Masjid is full yet it should be full every night.

Strange how on this night we go to the lecture but never attend the shorter lectures every week.

Strange how on this night we spread that seven types of people won't achieve Mercy of Allah yet it is the case every night.

Strange how on this night we make so much duaa yet we are supposed to be doing so every night.

Strange how on this night we visit graveyards and remember the dead yet we are supposed to be doing that throughout the year.

Strange how on this night we ask Allah to free us from hell yet we are supposed to be asking that every night.

Strange how on this night we spread that the books are renewed for the year yet we know that that happens on laylatul qadar.

Strange how on this night we cling to the most strongly debated narration yet everyday we ignore the unanimously agreed ones!

Strange how we have become seasonal Muslims, clinging onto innovated big nights yet every night is a BIG NIGHT.

Strange how we become angry and furious when reminded to be true every single day and not just one day yet we are happy to forward fabrications without clarifying.

Forgive me today and every single day.


p/s:Kenapa kamu asyik merungut Noi? Bersyukurlah jadi cikgu berbanding orang lain yang takde kerja.
     Ini bukan merungut, ni namanya persoalan..

9 comments:

Ardini Humaira said...

dni ngajar budak tahun dua.. kalau ngajar, tak nak dengar... bagi nota, tak mo salin. pemalas taap max segelintir budak dalam kelas. tensennn ngaja :'(

norinaomar said...

dini:kena garang sikit..biasanya dengan cikgu baru ni diorang nak tunjuk lagak

Ardini Humaira said...

hehe tu pasal memang berlagak setengah budak ni

paridah said...

assalam selamat pagi cikgu...relek tenangkn fikiran smbil bercuti..

zulfikar hazri said...

no 4. sebab mereka sudah terlalu selesa dgn amalan bidaah....


kau bila nak beranak noi?

norinaomar said...

Ikar: Dont ask me, ask ALLAH

THE LEKAT LEKIT STORY said...

Amboi ko mcm makcik2 mentara je soklan.

THE LEKAT LEKIT STORY said...

Jawpannya .. Malu & malas cikgu sbb tu x tnya.:D

norinaomar said...

Cik Lekit: Ikar ni sedaplah dia bertanya, sok sok kena turn dia disoal haaa amek

GOOD MORNING TEACHER!

 

(c)2009 GOOD MORNING TEACHER!. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger