Pages

Monday, February 20, 2012

ISU KFC:Pantang-larang sebagai pelanggan yang anda dan kita perlu tahu (PART 1)

Assalamualaikum dan Selamat hari Isnin.

Dah lama terpanggil nak update entri pasal ni sepertimana yang brader Sam Benjamin dah ceritakan kat blog beliau.Ok,taknak cakap banyak sebab point yang saya tulis ni memang super super duper panjang.

Saya dikelilingi oleh ahli keluarga yang berkecimpung dan cari makan dalam bidang F & B ni (perkhidmatan makanan). Mak Usu saya dan suaminya bisnes katering, Kakngah saya Pengurus Restoran Pizza Hut (lokasi rahsia) dan my busuk masam Encik Setilam Sebantal Sekatil pun Pengurus Restoran Secret Recipe (lokasi rahsia).Adik saya , Azie dan Nini juga part timer Pizza Hut.Jadi mereka-mereka ini dah masak dengan kerenah customer yang always claim that they are always right.

Boleh ye tuan-tuan dan puan-puan nak berpegang kepada prinsip tu,tapi TIDAK di dalam semua keadaan.Saya tahu akan ada yang kurang bersetuju tapi cuba kita letak diri kita dalam situasi mereka yang kerja F & B ni.Adakah kita mahu orang perlakukan kita macam tu.Taknak kan kan kan?

source: google

Baiklah,mari kita baca satu-persatu apakah pantang larang atau panduan kepada kita semua sebagai pelanggan makanan cepat (fast food) ni.

1)Jangan datang ke restoran atau mana-mana tempat makan time busy ataupun peak period,sebab orang ramai& masa menunggu akan lebih lama daripada biasa,lebih lebih lagi pada sesiapa yang lapar.

2)Tapi jika tiada pilihan tempat makan,semua tempat penuh,mesti kena tanya berapa lama masa menunggu,so kita boleh set dalam mind pukul berapa agak agak food akan sampai.

Bayangkan kita baru  order,restoran penuh,maknanya  food kita akan sampai last.

3)Ataupun tanya pada waiter,makanan apa yang boleh serve cepat.Lain makanan lain cara penyediaannya,itu dapat membezakan masa penyediaan.


4)Kalau kita rasa terlalu lapar,order dulu soup ataupun appetizer untuk starter sebelum makan main course.


5)Walaupun kita pergi fast food restaurant,kalau busy time mmg kena tunggu.Restaurant macam Mc Donalds mungkin lebih cepat kalau compare dgn KFC,bezanya KFC kalau ayam goreng habis,waiting time lebih kurang 20 minit,so kalau queue panjang,kalau nampak dekat displayed tu ayam tak banyak,faham faham je lah.


6)Kalau datang ke mana mana kedai makan tak kira apa jenis kedai,bila dah ready  barulah panggil waiter,bukan saja saja panggil lepastu baru nak terhegeh hegeh tanya nak makan apa,sebab pekerja ada banyak perkara atau kerja lain yang nak dibuat,antara perkara yang menyakitkan hati waiter adalah time menunggu customer nak order,dah panggil tapi tak ready nak order.


7)Bila nak order,make sure kalau ada apa apa special request,bagitahu awal awal bukan bila food dah serve baru nak tuka ni tukar itu,


8)Sama jugak kalau nak tukar food lepas order,boleh tukar tapi dengan syarat makanan yang dipesan tu belum dimasak oleh orang kitchen.


9)Pantang lain,jangan suka suka masuk ke restoran,lepas tu main duduk je dekat table kotor yang belum di clear oleh pekerja,biar pekerja bersihkan meja baru duduk,kalau sebaliknya,mereka tak akan merasa selesa nak kemas meja kalau dah ada orang duduk dekat meja kotor.


10)Ikut seating capacity,kalau 2 orang duduk kat table 2 orang.Kalau 4 orang,duduk kat table 4 orang bukan duduk kat table lebih besar especially during peak hour,sebab kalau ada  big group datang,takkan nak kasi duduk kat table  2 orang.


Mungkin anda boleh hina pekerjaan mereka sebab kebanyakan kita akan kata, "Alah,kerja macam ni setakat lulus SPM dan kerja bertahun-tahun bolehlah kau jadi Manager. Aku customer so kau kena layan aku baik-baik."

Kita kena ingat, kalau semua orang nak kerja jadi pegawai,kerja duduk dalam air cond,ada meja sendiri,siapa yang nak kerja dalam bidang ni?
Siapa yang nak kerja cuci tandas? 
Siapa yang nak kerja jadi tukang kutip sampah? 

Kita ingat,kita faham,kita laksanakan..Barulah harmoniiiiii... 

Bersambung...... 

10 comments:

zulfikar hazri said...

teoat sekali, kena share ni!

Rizq Herinza Syadza said...

best!

missSenget said...

paham2 je laa kan kalo orang da ramai tu..

sapa suh pilih masuk restoren tu kalo nk makan cpt..

suka..suka..

norinaomar said...

ikar: thanks banyak2..aku tahu ko faham kan

rizq:terima kasih..nanti saya visit blog awak k

senget:ramai lagi yang tak faham

Positive Girl said...

this is a good info..patutnya smua org yg suka mkn fast food kena baca ni bior sedar sikit..jgn bila lmbt diserve start nk mengamuk n memaki. diaorg pn manusia juga ada hati n perasaan..

Liza Razak said...

saya pon penah keje layan customer...kdg2 byk kerenah.x larat nk melayan.kurang ajar pon ada jugak.so bila saya dah berhenti dan jadi customer,saya dah boleh tolerate bila kena situasi yg x best

norinaomar said...

tulah kan..hanya yang pernah kerja macam ni yang akan faham dan boleh tolak ansur...

Sam Banjamin said...

"Kita kena ingat, kalau semua orang nak kerja jadi pegawai,kerja duduk dalam air cond,ada meja sendiri,siapa yang nak kerja dalam bidang ni?
Siapa yang nak kerja cuci tandas?
Siapa yang nak kerja jadi tukang kutip sampah?" ayat tu buat Sam rasa betapa tak semua orang memandang tinggi pekerjaan ni biar pun kewujudannya telah pun menjangkau ribuan tahun lamanya... itulah die bidang hosptality....

syabas... sebagai orang yg berada dlm industri ni... sy bersetuju dengan pandangan pn noi... sebagai pelanggan yg juga pengguna, kalian harus bijak... bijak dalam merencana... kami hanya serve atas pesanan anda... atas pilihan anda... anda yg tentu kan... jadilah pengguna yg bijak...

norinaomar said...

Terima kasih Sam!!

mizzura said...

Tapi kn ada gak waiter yg dh ckp nnt pggl...nk jugak tgg kita gtau pilih menu...adoiyai...

GOOD MORNING TEACHER!

 

(c)2009 GOOD MORNING TEACHER!. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger