Pages

Tuesday, April 20, 2010

Penyelesaian untuk masalah Note Expansion..

Setelah sekian lama memerah otak dan mengkaji sebab musabab serta membuat kajian secara serius terhadap anak muridku di Year 5,akhirnya saya telah menemui jalan penyelesaian (tapi tak cukup selesai ler) dalam masalah mengajar diorang jawab soalan Note Expansion,sila rujuk entri ini.

Maybe ada English teacher yang tak puas hati bila baca entri saya ni,sebab saya tak ajar cara yang sepatutnya,tapi inilah saja jalan yang terbaik setelah pening kepala saya nak cari teknik yang sesuai.

Apa yang saya buat?
1) Untuk permulaan,saya bagi diorang depends on dictionary,takpe bior diorang tau makna perkataan tu.
2)Saya suruh mereka cari makna semua perkataan.
3)Saya ingatkan mereka 1 gambar,1 paragraph,3-4 ayat saja.
4)Buat draf dalam ayat BM,lepastu translate ke BI,conteng kat bahagian atas.
5)Baru tulis kat ruang jawapan.

Hasilnya...
*Daripada ayat cacamarba jadi ok lah,not excellent but improving,cewahh,maka terkeluarlah ayat seperti "River full water"-pahamkah maksudnya apa?-ok lah kan..
"People were carrying thing important" - ni betul2 direct translate!

p/s:I don't expect better than this because I know my pupils' level well,this is the best way I have for them!

1 comments:

sonigonzales said...

mmg tepat skali, direct translation method.xperlu ragu2.4 me, x salah guna DTM, yg penting target objektif of da leson tercapai.kalau kita ajar pungpang2 dlm bi tp student xpaham,n da objectif x tercapai bek xpayah ajar kan.hehe.continue posting,i'm looking for teacher blogger, talking bout xprience + teaching

GOOD MORNING TEACHER!

 

(c)2009 GOOD MORNING TEACHER!. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger